luni, 28 aprilie 2014

Recenzie de carte: John Saul, "Umbră"

Cristiana Preda
(clasa a X-a, C.N. Ien. Văcărescu)

“Umbră. Timmy Evans se trezi în umbră.”- cuvintele ce-ţi vor răsuna în minte după terminarea lecturii. Aşa începe prologul “fascinantului thriler psihologic”, “Umbră”. Operă a renumitului scriitor american al genului horror, John Saul, romanul reuşeşte să-i impresioneze atât pe critici, cât şi pe unii dintre fanii “regelui” romanelor horror, Stephen King.
Povestea începe într-un stil clasic. Eroul principal este un copil. Da, un copil inadaptat, izolat, pe care ceilalţi copii îl ignoră, exclud, sau, mai rău, se distrează bătându-şi joc de el. De obicei, victimele au ceva ce le face diferite de ceilalţi: uneori un handicap fizic, alteori greutatea generatoare de complexe; în cazul de faţă însă, “handicapul” care îl marginalizează este inteligenţa de excepţie.

La început, urmăreşti problemele de adaptare socială ale lui Josh, un puşti de 10 ani care este promovat în clase superioare, trezindu-se între colegi cu 2 ani mai mari ca el. Deşi intelectual le este superior, lucru mereu evidenţiat de profesori, spre iritarea acestora, Josh simte în permanenţă presiunea inferiorităţii şi vulnerabilităţii fizice şi emoţionele. Bineînţeles, colegii nu uită să îi plătească în pauză umilinţele provocate involuntar în timpul orelor.

John Saul este probabil unul dintre puţinii care ar fi putut să surprindă atât de bine ideea de “copil problemă”, el însuşi trăind o dramă interioară. Deşi a absolvit in 1959 Whittier High School şi a început mai multe facultăţi (Antioch, în Ohio, Cerritor, în Norwalk, California, Montana State University şi San Francisco State College), fiind atras mai mult de antropologie, teatru şi artă, nu a reuşit să obţină vreo diplomă. Saul a reuşit să publice, în 1977, prima carte şi, de atunci, surprinde fanii uneori şi cu o carte pe an. În 1992, a publicat romanul “Umbră”, ce a stârnit multă plăcere printre cititorii acestui gen.

Pe tot parcursul acestui roman, vei trăi cu impresia că fiecare personaj are un adevăr nespus, o poveste ce vrea să o păstreze doar pentru el şi pe care nu o vei afla decât la sfârşit. Lectură plăcută!