marți, 20 mai 2014

REPORTAJ: Voluntariatul, o lecție de viață

Gabriela Ganea
Cristiana Preda

„Cum reușești să-i atragi?” Așa am început discuția despre voluntariat cu Vlăduț Andreescu, managerul Centrului Europe Direct Târgoviște. „În primul rând, acordându-le încredere, pentru că asta este ceea ce ne lipsește tuturor. Oferindu-le informații și ajutându-i să comunice, pentru a fi o echipă puternică și unită. Este minunat să fii înconjurat de atâtea suflete tinere și frumoase”, ne-a răspuns, zâmbind cald, Vlăduț. 

Cum spune și managerul Europe Direct, ca să fii voluntar, trebuie să ai un suflet cald. Din fericire, Târgoviștea nu duce lipsă de astfel de oameni și nici de locuri unde aceștia să-și dezvolte personalitatea. 


„De vreo 15 ani, la noi în liceu se practică voluntariatul, iar tinerii sunt atrași de aceste activități, putem vedea asta din faptul că vin din ce în ce mai mulți” - spune Carmen Iordănescu, profesor la Colegiul Economic Ion Ghica. Ea susține că tinerii au beneficii de natură spirituală, emoțională și mentală de pe urma activităților de voluntariat. „Sunt mult mai conștienți de ceea ce-i înconjoară, de nevoile aproapelui, de rolul pe care-l pot juca față de semnii lor”, explică profesorul. 

Nu demult, Crucea Roșie a organizat concursul anual „Sanitarii pricepuți”, unde Liceul Petru Cercel s-a calificat pe locul întâi, Colegiul Național Ienăchiță Văcărescu pe locul al doilea, iar pe trei s-au calificat elevii de la Colegiul Economic Ion Ghica. „Pentru noi, concursul ăsta a însemnat o oportunitate, o șansă de a vedea dacă visurile noastre în legătură cu facultatea de Medicină ni se potrivesc și dacă ne-ar plăcea să facem asta în viitor!”, spun Bianca și Andrada, două dintre concurentele concursului „Sanitarii Pricepuți”.

VOLUNTARIATUL ESTE RECUNOSCUT CA VECHIME ÎN MUNCĂ!


"Ce contează cu adevărat este că înveți lucruri noi, înveți în primul rând să comunici și, de ce nu, îți creezi o dragă rețea de prieteni, de amici, de persoane pe care te poți baza în viitor. Noi avem voluntari cu vârste cuprinse între 3 și 80 de ani; majoritatea celor care vin să descopere despre ce e vorba sunt, însă, în majoritate, tineri. La noi este o mișcare browniană. Tinerii stau în timpul liceului, după care aleg să plece în centrele mari universitare, lăsându-ne să lucrăm cu noile generații”, povestește Eugen Florea, unul dintre organizatorii concursului „Sanitarii Pricepuți”, responsabil cu voluntarii filialei dâmbovițene a Crucii Roșii. 
El spune că, pe viitor, activitatea de voluntariat va conta din ce în ce mai mult, deoarece „este considerată deja drept vechime în activitatea organizațională, vechime în muncă", explică Eugen.


Radu, voluntar Crucea Roșie Dâmbovița: „Am avut ocazia să învăț să acord primul ajutor și acum sunt șeful echipei de intervenție în caz de dezastre a Crucii Roșii Dâmbovița. Am fost în diverse localități în care au fost probleme, am participat la multe proiecte, precum Banca de Alimente, am ajutat oameni care aveau nevoie de hrană”, povestește Radu.

Claudia, voluntar Europe Direct: „Aici am cunoscut foarte multe persoane, m-am dezvoltat foarte mult. Am făcut teatru forum împreună cu colegii mei de la Centru. Teatrul forum înseamnă ca tu să îți compui replicile pe anumite teme, stabilite de întreaga echipă, ca de exemplu: canalizarea din localitate, lipsa locurilor de muncă etc. Munca de voluntar te face să te simți mândru de tine”, este de părere adolescenta de 15 ani. 

Bogdan, voluntar în cadrul a două organizații „una guvernamentală, Centrul de Prevenire şi Consiliere Antidrog Dâmboviţa, cealaltă neguvernamentală, Europe Direct Târgoviște. În cadrul primeia dintre ele, am făcut cursuri de formare pentru a informa elevii, a le spune ce e bine sau ce nu e bine, ce ar trebui să facă pentru a nu ajunge să aibă de-a face cu drogurile”, ne explică tânărul de 18 ani. „Alături de cei de la Europe Direct am învățat să îmi exprim opinia, am învățat că primul pas pentru a capta atenția unui public este să zâmbești, am descoperit teatrul forum care mi-a plăcut și îmi place foarte mult. De când sunt voluntar știu că în fiecare zi ți se ivește oportunitatea de a învăța ceva nou, de a-ți face prieteni noi”, spune Bogdan. 

VOLUNTARIATUL, UN REMEDIU PENTRU SUFLETUL LUI CRISTIAN BĂNULESCU 


Activitățile și cursurile la care Cristian a participat, în cadrul Centrului Europe Direct, l-au ajutat foarte mult să se deschidă, să comunice cu cei din jur și să scape de teama de a vorbi în public. Fiecare lucru nou descoperit a fost o nouă cărămidă pe care a adăugat-o la temelia construirii unui caracter demn de urmat, chiar dacă pentru a realiza acest lucru este mult de muncă. „Când am ajuns prima dată la Centru, eram foarte introvertit și speriat. Pe parcurs, am învățat foarte multe lucruri utile care m-au ajutat să mă dezvolt pe plan personal, m-au făcut să am încredere în mine și să fiu mai sociabil. M-am redescoperit și am aflat că pot face lucruri la care nu visam niciodată”. 

Pentru Cristian, voluntariatul este un refugiu, locul unde este înconjurat de zâmbete și de oameni dragi. „Nici nu vă puteți închipui ce bine te simți atunci când ajuți pe cineva; parcă i-ai pune zâmbetul pe buze și-l faci din nou să spere! Când văd că am făcut pe cineva fericit, și eu, la rândul meu mă simt fericit. Să nu mai spunem de satisfacția pe care o ai atunci când îți termini sarcinile și ceilalți te felicită pentru munca depusă și ce ai realizat. Este plăcut să fii înconjurat de zâmbete și chipuri mulțumite!”, spune el. „Pentru mine, voluntariatul a fost, este și va fi o lecție de viață!” 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu