miercuri, 1 aprilie 2015

INTERVIU: Despre viața în Academie și meseria de polițist, cu comisarul-șef de poliție Nina Neacșu

Ioana Bomboloiu (cls. a X-a, C.Ec. Ion Ghica)
Claudia Bucura (cls. a X-a, Lic. Petru Cercel)

Am intrat în biroul comisarului-șef de poliție Nina Neacșu cu emoție. Nu neapărat pentru că ar fi fost un moment tensionat, ci pentru că eram conștiente cât de important este ca un elev de liceu să afle de la o sursă sigură în ce constă această meserie și, mai ales, ce înseamnă să urmeze Academia de Poliție. Prima surpriză a fost legată de firea polițistului care îmi stătea în față: nu am găsit, așa cum mă așteptam, un polițist dur, rece, ci o persoană cu o fire calmă și foarte deschisă.  

Comisarul-șef Nina Neacșu spune, cu nostalgie în glas, că lucrează în acest domeniu de 24 de ani și 7 luni. După trei ani de activitate la Poliția Municipiului Târgoviște, la Poliția Economică, și încă un an la Serviciul de Evidența Populației, Nina Neacșu a trecut la Compartimentul Analiza și Prevenirea Criminalității din cadrul Inspectoratului de Poliție Dâmbovița. Cât despre Academia de Poliție... "decizia de a aplica la această facultate a fost influențată de dorința de a face ceva deosebit. Aveai de ales mult mai strict decât acum… puteai să alegi să fii profesor, medic, inginer. Eu am ales să fiu polițist", spune ea.

Reporter: Părinții dumneavoastră au avut vreo influență în alegerea facultății? Au lucrat în domeniu? 
Nina Neacșu: Nu, nu au lucrat. Fratele meu a avut această meserie, probabil a avut o influență, dar nu știu în ce măsură. El niciodată nu mi-a zis să fac ca el, la fel cum eu nu îi spun băiatului meu să îmi urmeze cariera.


Rep: Ați întâmpinat dificultăți în perioada pregătirii în Academie? 
N.N.: Da, este greu, în primul rând pleci de acasă și te confrunți cu mai multe probleme, nu numai cele legate de studii. Una e să faci facultatea și să vii seara acasă și să se ocupe părinții de tot sau să le ceri lor sfatul, și alta e să pleci și să ai singur grija ta, să îți rezolvi toate probleme de unul singur. 


Rep: Fiind femeie polițist, ați fost tratată diferit? 
N.N.: Nu, eu nu simt lucrul ăsta, nu simt acum, după atâția ani, dar nici la început nu am simțit, pentru că am fost formați într-o școală unde erau și femei și bărbați. Eu zic că integrarea a fost destul de ușoară.


Rep: Care au fost cele mai frumoase momente petrecute în facultate?
N.N.:
Sunt multe: probabil avansările, prima avansare mai ales, depunerea jurământului, ceremonia de terminare a studiilor. Toate aceste evenimente sunt foarte emoționante.

Rep: Încă mai simțiți emoții când sunteți avansată în grad? 
N.N.: Eu am ajuns la gradul maxim, de vreo câțiva ani; comisar-șef am să rămân până ajung la pensie. Dar, bineînțeles, este un moment emoționant de câte ori au loc avansări în grad pentru colegii mei.


Rep: În legătură cu Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității din care faceți parte ce ne puteți spune, cu ce se ocupă acesta?
N.N.: La nivelul acestui compartiment, analizăm și stabilim campaniile pe care le desfășurăm în județ pe linia prevenirii și combaterii de activități ilicite. Anul acesta, s-a identificat ca prioritate națională prevenirea infracțiunilor contra patrimoniului (furturi, distrugere, tâlhărie, înșelăciune), dar și prevenirea delincvenței juvenile și a victimizării minorilor. Iar ca prioritate locală, IPJ și-a stabilit prevenirea infracțiunilor de lovire și a altor violențe. Am identificat acest domeniu pentru că în ultima perioadă am avut o creștere semnificativă a acestui gen de criminalitate.

Rep: Concret, ce faceți pentru stoparea acestor fenomene?
N.N.: Concret, organizaăm la nivelul județului o serie de campanii care să informeze și să prevină acțiuni ilicite. De curând am încheiat campaniile „Copilărie fără delincvență”, dar și „Penitenciarele dincolo de aparențe”. „Atenție, e viața ta!” este o altă campanie derulată în parteneriat cu Universitatea Valahia, în cadrul căreia am format o echipă de studenți care desfășoară activități de prevenție în unitățile de învățământ, sub supravegherea unui polițist. Și un alt program lansat de curând se desfășoară la Pucioasa și Moreni, în colaborare cu Centrul Județean de Prevenire și Consiliere Antidrog, „Comunități fără droguri”; acesta cuprinde activități de prevenire a consumului de droguri și alte substanțe aflate pe piață în acest moment.

Rep: Ce ar trebui să facă oamenii de rând pentru a diminua fenomenul infracțional?
N.N.: Fiecare cetățean trebuie să își impună punctul de vedere și să se implice mai mult. Cred că au început și oamenii să conștientize că nu trebuie să deschidă ușile oricui și să dea apă la moară celor care vin la ușă și spun ''Știți, avem niște detergenți de vânzare'', fiecare trebuie să fie mai responsabil. 

Rep: Ce calități trebuie să aibă un tânăr ca să poată face o carieră în Poliție?
N.N.: În primul rând, trebuie să aibă multă voință. Trebuie să dispună de rezistență la stres și schimbări, să se adapteze ușor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu