luni, 30 martie 2015

INTERVIU: Cristina Dinu, de la tânăra pasionată de istorie și psihologie la jurnalista hotărâtă și de succes

Maria Petreanu (cls. a XI-a, C.N. Ien. Văcărescu)

O auzim la Știrile Kiss FM și îi citim articolele pe site-ul Gazeta Dâmboviței. Cristina Dinu, tânăra târgovișteancă ambițioasă și hotărâtă, povestește despre ce înseamnă să fii jurnalist în România și ce trebuie să ții minte atunci când alegi această cale. După ani de muncă în televiziune, presă scrisă și radio, absolventa de Jurnalism de la Târgoviște se întoarce la origini și ne împărtășește experiențele și gândurile ei.

Reporter: Dacă ar fi să o iei de la capăt, ai mai alege Facultatea de Jurnalism?

Cristina Dinu: Eu am ajuns la Jurnalism din întâmplare. Am vrut să ajung la Psihologie, însă am intrat pe locurile cu taxă, la Brașov, cu toate că am avut media puțin peste 9,50. Am venit plângând la Târgoviște și, la îndemnul mamei, am spus „hai s dau aici la Jurnalism”. Dacă aș avea 18 ani din nou, aș alege Jurnalismul dar mi-aș alege și altceva. 

Rep: Ai făcut un masterat în Științe Politice. Te-a tentat o carieră în politică?
C.D.: Mai mult nu decât da. Pentru mine, partea de politică reprezintă istoria. Am fost de mică fascinată de politica celui de-al II-lea Război Mondial. Îmi place mult să citesc cărți din domeniul ăsta, dar nu îmi place ceea ce se întâmplă în politica zilelor noastre. Mă concentrez doar pe politica din trecut și sunt convinsă că aceasta se va întoarce.

Rep: Studiile de masterat le-ai urmat la București. Ce diferență este între Târgoviște și București la acest capitol?
C.D.: Există același sistem, nu ți se pune ceva în brațe acolo ce aici nu ți se pune. Teoria este importantă pentru a evita greșelile ce se întâmplă prea des în presa națională în ziua de astăzi, însă vă intrați în mână doar practicând meseria.

Rep: Experiența este deci importantă în acest domeniu?
C.D.: Da, este foarte importantă. Chiar dacă nu lucrați, intrați pe internet, căutați programe care se folosesc în domeniu și învățați-le. Mie mi-a părut rău când, la primul job, am realizat că nu știam nimic de acest gen. Emisiunea la care vorbești în fața camerei durează o oră-două, însă în spate este multă muncă și trebuie să știi să ajuți. Dacă îți faci bine treaba, oamenii te apreciază și îți faci contacte.

Rep: De ce e important să ai contacte ca și jurnalist?
C.D.: În meseria de jurnalist, contactele sunt esențiale. Nu ai contacte, nu ai știri. Sunt anumite luni în an când nu se întâmplă absolut nimic, însă știrile trebuie făcute. Contactul îți oferă știrea. 

Rep: Te-ai lovit vreodată de oameni răi în presă? Cum ai reușit să rămâi neinfluențată?
C.D.: Da, foarte des. Și m-am lăsat uneori influențată. Atunci când vezi că ți se dă în cap de o mie de ori, răspunzi. Însă cel mai bine este să îți aduci aminte de unde ai plecat. 

Rep: Ce părere ai despre jurnalismul din România?
C.D.: Există persoane care sunt jurnaliști fără să aibă studii în domeniu, iar asta poate fi și rău și bine. Partea rea este că, astfel, ajungem să vedem ziare și emisiuni de proastă calitate. Acestea nu ar trebui să existe. Jurnalistul, pe lângă datoria sa de a duce informația mai departe, are obligația de a educa publicul. Nu cred că trebuie să oferi ce „se cere”, ci să livrezi lucruri de calitate pentru a obișnui publicul cu ele. O persoană care nu știe ce înseamnă frumosul nu va cere niciodată frumosul. Trebuie să oferim lucruri de calitate iar acestea vor ajunge să fie cerute.




Rep: Ai luat contact cu toate cele trei tipuri de presă; care ți se pare cea mai fascinantă?
C.D.: Așa cum probabil bănuiți și voi, televiziunea. Într-adevăr, are și părți bune și părți rele. Nu prea mai ai timp pentru viața ta personală și există foarte mult stres. Știi când ajungi însă nu știi când pleci; nu este ușor, nu este comod.

Rep: După atâția ani în industrie, care consideri că este o calitate esențială în meseria de jurnalist?
C.D.: Trebuie neapărat să te poți plia pe orice situație. Trebuie să fii în stare să te duci la toate tipurile de evenimente și, foarte important, trebuie să înveți să te documentezi foarte bine înainte de emisiuni sau interviuri.Învățați să luați notițe, să aveți mereu o hârtie și un pix la voi sau un reportofon, pentru a vă asigura că nu uitați lucruri esențiale.

Rep: Pe final, ne poți spune ce iubești cel mai mult la meseria de jurnalist?
C.D.: Flexibilitatea programului, în primul rând. Și faptul că, vrei nu vrei, cunoști foarte multă lume, De asemenea, ești întotdeauna informat.

Rep: Ce sfat ți-ai fi dorit să primești când erai la început și pe care l-ai oferi viitorilor jurnaliști?
C.D.: Nu luați în seamă răutățile. Nu puneți la suflet, nu vă lăsați afectați de ce se întâmplă la serviciu; faceți-vă meseria, bucurați-vă de ea și întoarceți spatele celor care sunt reduși.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu