miercuri, 4 februarie 2015

Recenzie de carte: "Darul lui Jonas", Lois Lowry

Georgiana Vlădescu
(cls. a IX-a, C.N. C-tin Carabella)

"Darul lui Jonas" este un roman puternic, provocator, plin de emoții și de trăiri. Acesta descrie o lume aproape imposibilă, utopică, ce impresionează prin strictețea regulilor, dar care accentuează dorința de libertate a omului inteligent, a copilului căruia i s-au permis amintirile.

Lois Lowry a reușit să aducă în prim-plan o lume impresionantă, lipsită de amintiri și, în consecință, și de sentimente. Odată cu aceste două lucruri elementare, oamenii au renunțat și la unele lucruri simple precum dealuri, zăpadă, razele soarelui, reducând totul la... Uniform. Cel mai interesant lucru și fără de care această lume nu ar putea exista însă sunt regulile. Acestea sunt stricte, numeroase și unele chiar absurde, transformând această lume într-una plină de control, falsă, schematică, dar cu locuitori... cel puțin aparent fericiți.

Autoarea a surprins în cea mai mare parte a cărții traiul de zi cu zi al familiei perfecte și legăturile strânse create între membrii acesteia. Ritualurile, precum destăinuirea viselor la micul dejun, exprimarea corectă a sentimentelor după masa de seară și modul de înțelegere între membrii unității familiale, nu sunt atât de bine surprinse și în filmul ecranizat după carte, "The Giver", apărut în septembrie 2014. Regia filmului îi aparține lui Phillip Noyce, iar scenariul a fost realizat de autoarea cărții, Lois Lowry, în colaborare cu Vadim Perelman. În rolurile principale joacă Brenton Thwaites, Jeff Bridges, Meryl Streep și Katie Holmes.

Lois Lowry este o scriitoare americană, născută la 20 martie 1937. A început să scrie în anii '70, îndeplinindu-și astfel un vis din copilărie. Este autoarea a peste 30 de cărți pentru copii și adolescenți, declarând că-și măsoară succesul ca scriitoare prin capacitatea "de a-i ajuta pe adolescenți să-și răspundă la întrebările legate de viață, identitate și relații interpersonale". În prezent, Lois Lowry locuiește în Cambridge, Massachusetts, unde continuă să scrie.